Press Release

Maandag 11 Maart 2013

VMware en NetApp NFS: Losgekoppeld, verdwenen en gered?

Door David Logue
maandag 11 maart 2013

VMware en NetApp hebben onlangs een probleem geconstateerd dat veel klanten treft. Klanten die ESX 5 gebruiken, kunnen problemen ondervinden met NetApp NFS-gegevensvolumes die intensief worden gebruikt. Vaughn Stewart memoreerde in zijn blog op http://virtualstorageguy.com/ het 'ondeugende' gedrag en de voorgestelde oplossingen van NetApp en VMware. Hij merkte vooral het volgende op:

Bij een verbindingsprobleem bij NFS-datastores spelen de volgende zaken:

  • De NFS-datastores worden grijs weergegeven en zijn niet beschikbaar in vCenter Server of de vSphere-client.
  • Eventuele virtuele machines (VM's) op deze datastores kunnen op dat moment 'hangen'.
  • De NFS-datastore verschijnt vaak weer na een paar minuten, zodat de gewone werking van de VM's kan worden hersteld.
  • Dit probleem doet zich meestal voor nadat ESXi 5 in een omgeving is geïntroduceerd.

Dit probleem is gedocumenteerd in VMware KB 2016122 en NetApp Bug 321428

Dit is een uitstekend advies, maar wat kunt u doen als u het bericht niet hebt gelezen (of de fix niet hebt kunnen implementeren) en uw Virtual Machine hangt, de virtuele schijven beschadigd zijn of - in het ergste geval - wanneer de NFS-datastore helemaal niet meer wordt weergegeven?

Als het probleem bij de datastore ligt, moet u allereerst het gebruik van de aggregatie-eenheid stopzetten en niet alleen van het betrokken volume. Omdat NetApp gebruik maakt van een COW-bestandssysteem (Copy-on-Write) met gebruikers- en systeemmomentopnamen op aggregatieniveau, schrijft het Data OnTap-besturingssysteem voortdurend naar de schijven, met als gevolg dat het volume verder beschadigd kan raken.

Vervolgens moet u contact opnemen met Support. De supportafdeling van zowel NetApp als VMware kan u helpen bij het onderzoeken van het probleem. Als de supportafdeling vaststelt dat er sprake is van beschadiging of gegevensverlies en dit niet kan worden hersteld of verholpen, moet u de hulp inroepen van een gekwalificeerd datarecovery bedrijf. Vraag uw supportteam of zij een bedrijf kunnen aanbevelen. Informeer bij een data recovery specialist altijd naar zijn ervaring met NetApp en VMware.

Als het probleem bij de virtuele schijf ligt, moet u allereerst het gebruik van die schijf stopzetten. Vervolgens moet u de virtuele schijf kopiëren naar een nieuwe datastore (kopieer daarbij ook alle momentopnamen en configuratiebestanden). Breng geen wijzigingen aan in de virtuele schijf of de datastore waarin deze zich bevindt voordat het kopiëren is voltooid. Zodra de kopie is gemaakt, neemt u contact op met Support. Ga daarna, indien nodig, op zoek naar een gekwalificeerd bedrijf voor gegevensherstel dat is gespecialiseerd in grootzakelijke opslag en dat specifieke ervaring heeft met NetApp en VMware.