Press Release

Maandag 14 Januari 2013

SSD versus HDD – minimaliseer het risico op dataverlies

David Logue
14 januari 2013

Deze bijdrage is een vervolg op de serie over Solid State Drivers (SSDs) en hun rol in enterprise storage. In de eerste bijdrage behandelde ik de verschillen tussen traditionele HDDs en SSDs. In de tweede bijdrage keek ik naar de uitdagingen die komen kijken bij data vernietiging en het afvoeren van hardware. In deze bijdrage wil ik het hebben over hoe de risico’s verkleind kunnen worden die komen kijken bij dataverlies. Daarnaast wil ik bekijken hoe de risico’s die data vernietiging met zich meebrengt, verminderd kunnen worden.

Er is een aantal zaken, zowel voor HDDs als SSDS, die een organisatie kan maken of breken in het geval van een dataramp.  Onderzoek wijst uit dat dataverlies bedrijven meer dan 18 miljard dollar per jaar kost en dat 50 procent van de bedrijven met een storing van 10 dagen of langer binnen vijf jaar failliet zijn. Van die bedrijven sluit zelfs 70 procent zijn deuren in de eerste 12 maanden na de storing. Inzicht in uw opslag en het nemen van de juiste stappen om de impact van een dataramp te minimaliseren, kunnen de kans op overleving flink verbeteren.

Ik heb de basisbeginselen onderverdeeld in vijf categorieën:

  1. Disaster recovery plan documentatie
    • Breng servers, opslag, netwerk en fysieke layout in kaart
    • Elektronisch versus fysiek
    • Wijs een data recovery provider aan
  2. Opslag
    • Inzicht in hoe opslag werkt en hoe de data wordt opgeslagen
    • Dynamische/pool allocatie versus statische allocatie
    • RAID-configuraties
    • Minimaliseren van wegschrijven naar SSD
  3. Keuzes voor besturingssysteem en bestandssysteem
    • Keuze voor bestandssysteem heeft gevolgen
    • Het nut van schijven en hun impact
  4. Backups
    • Keuze voor een backupleverancier
    • Herstellen van data op een andere locatie in een crisis
    • Testen van backups
  5. Ontwerp en inrichting van het datacenter
    • Elektriciteit
    • Koeling
    • Beveiliging

Documentatie

Een goed data recovery plan is onmisbaar is geval van nood. Een goed plan omvat documentatie van alle zaken in de datacenters; hoe de systemen zijn geconfigureerd (inclusief opslag, servers en netwerk), fysieke kaarten van het datacenter, contactgegevens en het recoveryplan, inclusief de lijst van apparatuur, adressen van leveranciers en een lijst met prioriteiten. Een natuurlijke ramp kan het onmogelijk maken om bij de digitale versie op de server te kunnen, dus zorg voor meerdere exemplaren en liefst niet alleen digitaal.

Er zijn gratis templates beschikbaar online waarmee u uw eigen data recovery plan kunt maken. Ook zijn er bedrijven die een assessment in uw bedrijf uitvoeren, alle resources in kaart brengen en u helpen bij het maken van een disaster recovery plan dat is afgestemd op uw specifieke behoeften. Ieder goed disaster recovery plan bevat de gegevens van een data recovery bedrijf die u te hulp kan schieten als dat nodig is. Het is aan te raden om vooraf al contact op te nemen met het recovery bedrijf en alle benodigde afspraken op papier te zetten, zodat daaraan geen kostbare tijd hoeft te worden gespendeerd op het moment dat uw bedrijf zich in een noodsituatie bevindt.

Opslag

Het is van belang dat u, voordat zich een eventuele ramp voordoet,  inzicht heeft in uw opslag en de wijze waarop data wordt weggeschreven. Zorg dat u een storageleverancier heeft die samen met u door wil lopen hoe de opslag werkt, inclusief welke types RAID en bestandssysteem worden gebruikt. RAID 0 is bijvoorbeeld veel sneller dan RAID 5, maar biedt geen redundantie. Waar RAID 6 zelfs met twee verstoorde schijven nog werkt, kan de prestatie tegenvallen. Het is belangrijk om in uw opslag de juiste balans te vinden tussen prestatie en bescherming. Een van de huidige trends in opslag is de dynamische allocatie van volume, waarbij disks worden samengevoegd in een algemene pool en daarna worden onderverdeeld in benodigde groottes. Hoewel dit de toewijziging van opslag eenvoudig maakt voor storage administrators, kan het eventuele data recovery bijzonder complex maken en in sommige gevallen zelfs onmogelijk als de bestanden waarin de toewijzingen staan, beschadigd of overschreven zijn. Een andere overweging is of uw opslag is opgebouwd uit traditionele harde schijven, solid state drives of  een combinatie daarvan. Opslagleveranciers zouden HDDs en SSDs verschillend moeten behandelen om de levensduur van de opslag te maximaliseren, de impact van fouten (NAND flash laat het vaker afweten) te minimaliseren en de prestaties te optimaliseren. Kortom, doe uw huiswerk voordat u in zee gaat met een opslagleverancier!

Besturingssysteem en bestandssysteem

Kies uw besturingssysteem  en bestandssysteem zorgvuldig zodat ze aansluiten bij uw opslag en uw data. Vaak genoeg zie ik beschadigde disks door het gekozen file system en de data die naar de schijf wordt weggeschreven. Vraag uw opslagleverancier welke besturingssystemen zijn getest en aan welke operating systems de voorkeur wordt gegeven bij een bepaald opslagplatform. Blijf weg van onbekende oplossingen die geen documentatie verschaffen of afdoende zijn getest in een productieomgeving. Veel leveranciers laten u een systeem testen voor aankoop, maak dus tijd en mankracht vrij voor deze testfase, zodat u zeker weet dat u de juiste opslag aanschaft voor uw omgeving.

Backups

Dit is vaak het ondergeschoven kindje in een disaster recovery plan. Ik hoor potentiële klanten vaak zeggen: “Wij maken backups van onze data”. Als ik dan vraag of ze het terugzetten van die backups testen, krijg ik ofwel een vragende blik, of gewoon het antwoord: “Nee”. Een van de beste oplossingen die ik heb gezien voor het testen van backups is een bedrijf dat het herstellen van backups in zijn functioneringseisen voor medewerkers opnam. Iedere system administrator moest ieder kwartaal een bare metal recovery uitvoeren van alle kritieke systemen in een laboratoriumomgeving. Als zij daar niet in slaagden, kregen zij een verbale waarschuwing. Een tweede mislukking resulteerde in een schriftelijke waarschuwing en bij drie mislukkingen in een jaar werd het dienstverband opgezegd. Ieder succesvol herstel werd beloond met een bonus en als een system administrator alle vier de kwartalen op rij succesvol was, kreeg hij een additionele bonus. Een goede manier om een complete dataramp te voorkomen is uit te zoeken of de backupoplossing die is aangekocht ook daadwerkelijk alle data die u wilt beschermen, backupt. Daarnaast moet de backup ook weer kunnen worden teruggezet. Tot slot moeten backups buiten het bedrijf worden opgeslagen zodat ze niet verloren gaan in het geval van natuurlijke rampen, zoals brand of een overstroming. Verschillende leveranciers benaderen de backup- en hersteltaken verschillend, dus probeer een backupoplossing altijd uit voor aankoop, zodat u zeker weet dat het voldoen aan uw wensen en eisen.

Ontwerp en inrichting datacenters

Deze categorie omvat zo’n groot gebied (elektriciteit, fysieke indeling, dichtheid, beveiliging, etc) en er is al zoveel over geschreven door specialisten dat ik er hier niet dieper op inga. Het is evenwel belangrijk op te merken dat een slecht ontwerp en slechte documentatie kunnen leiden tot grotere rampen in het geval van een storing. Ik raad u ten zeerste aan gebruik te maken van een datacenter audit om u te helpen de sterke en zwakke punten in de huidige opzet van uw datacenter te identificeren. Pak kleine problemen aan voordat ze grote uitdagingen worden.

Conclusie

Het grootste deel preventie en reactie op een dataramp gaat om planning. Een goed plan kan veel risico’s elimineren waarmee particulieren en bedrijven geconfronteerd worden in het geval van dataverlies. Neem in goede tijden uw tijd om u voor te bereiden op het ergste en u zult nooit meer data verliezen.