Press Release

Maandag 25 Maart 2013

Wat is nou precies het probleem met back-ups?

Door Abhik Mitra
maandag 25 maart 2013

Description: Backup

Voordat ik van wal steek, zal ik bekennen dat ik net zo goed schuldig ben. Zoals zo velen van u genereer ik vrijwel elke dag een gigantische hoeveelheid cruciale gegevens, zonder eigenlijk te weten of daar wel een veilige en goede back-up van wordt gemaakt. Een back-up op basis waarvan ik die gegevens op een dag desgewenst zou kunnen herstellen. Omdat ik al bijna twee jaar werk bij een data recovery bedrijf, weet ik inmiddels heel goed wat de consequenties zijn als mensen hun back-upgegevens niet kunnen terugzetten. Voordat ik bij Kroll Ontrack in dienst kwam, vond ik het maken van back-ups saai en vervelend (tenzij dit ergens ver achter de schermen gebeurde). Als je echter de gruwelverhalen over data verlies  van sommige van onze klanten hoort, begint het toch wel tot je door te dringen dat het niet maken van back-ups een grote fout is. Maar daarin zit meteen de vraag. Is de reden dat mensen data kwijtraken alleen maar dat ze geen back-ups maken? Het antwoord op deze vraag blijkt veel opzienbarender.

Bij een recent onderzoek onder onze klanten bleek 80 procent van de respondenten te beschikken over een back-upoplossing; in 60 procent van de gevallen was de gegevensback-up echter of niet actueel of werkte deze niet goed op het moment dat er daadwerkelijk gegevens verloren gingen. Wat mij niet verbaasde aan deze onderzoeksuitkomsten is dat 80 procent van de respondenten dus aangaf dat zij daadwerkelijk een back-upoplossing hadden. Wat me wel hogelijk verbaasde, was dat maar liefst 60 procent niets aan die back-upoplossingen bleek te hebben. Van de respondenten met een verouderde of niet-werkende back-up gebruikte 60 procent een externe schijf, terwijl 15 procent een back-up in de cloud of op tape maakt. En daar zit hem misschien wel de kneep... De externe harde schijf is voor zowel zakelijke als persoonlijke gegevens nog steeds het meest gebruikte en meeste populaire back-upmedium.

In mijn optiek is het maken van gegevensback-ups naar een externe harde schijf nog lang niet volledig geautomatiseerd. En het is dat gebrek aan automatisering waardoor back-uptechnologie gemakkelijk over het hoofd wordt gezien bij het bepalen van een strategie voor IT of disaster recovery. Ik denk dat daarbij de heersende mentaliteit rond back-ups een belangrijke rol speelt. Want wie van u slaat allemaal de pagina over het maken van back-ups naar iCloud over wanneer u uw nieuwe iPad instelt? Dat is nou een voorbeeld van een geautomatiseerd back-upprogramma dat we vaak bewust negeren. Het is gewoon een feit dat back-uptechnologie redelijk zinloos is als we voor het gebruik daarvan niet bij de hand genomen worden.

Wat is immers het nut van een back-up wanneer:

  • Gebruikers geen vast back-upschema instellen.
  • Gebruikers niet controleren of de back-ups regelmatig, en volgens het ingestelde schema, worden gemaakt.
  • Gebruikers de back-uprapporten niet nalopen op fouten of problemen.
  • Gebruikers niet met een zekere regelmaat hun back-ups testen om ervoor te zorgen dat de gegevens goed zijn gekopieerd en de bestanden intact zijn.

Laten we eerlijk zijn: het bezit van een back-upoplossing mag dan wel een gevoel van zekerheid en rust geven, het zegt helaas niets over de manier waarop je die gaat gebruiken wanneer je je gegevens verliest. Het komt dan ook regelmatig voor dat Kroll Ontrack wordt gevraagd klanten te helpen die nauwelijks verstand hebben van hun back-uptechnologie en geen idee hebben hoe ze hun back-upgegevens moeten terugzetten.