Press Release

Maandag 26 November 2012

Dataverlies: heeft u de tools voor succes?

Troy Ronning
26 november 2012

Kent u dat moment dat iemand u iets vraagt en u alleen glazig terug kunt kijken? Noem het een off-day, maar ik had onlangs zo’n ervaring en dat was bijzonder onprettig. Een vriend van me, die bij een WAN-optimalisatiebedrijf werkt, vroeg waarom iemand waarom hij Ontrack PowerControls [link - http://www.ontrackdatarecovery.nl/ontrack-powercontrols/] of welke andere technologie dan ook zou kopen als een recovery op itemniveau ook kan worden gedaan met Microsoft Exchange en SharePoint. Sommigen kunnen dit een simpele vraag vinden, maar ik was hard aan het nadenken over een goede analogie om het antwoord duidelijk te maken. En ineens had ik die te pakken.
Onlangs hebben we interessante resultaten van een onderzoek naar buiten gebracht (zie het persbericht [link - https://www.krollontrack.com/company/news-releases/?getPressRelease=61835]. 42 procent van de ondervraagde bedrijven liet weten minimaal een keer data te zijn verloren uit Exchange of Sharepoint in het afgelopen jaar, waarbij 25 procent aangaf dat het zelfs meerdere keren was gebeurd. Of het nou gaat om een verlies van een enkele email of een complete site, weten hoe te handelen is cruciaal voor de voortgang van het bedrijf. Hoewel het klopt dat er interne mogelijkheden zijn om een recovery te bewerkstelligen, kunt u zich afvragen hoe thuis de IT-afdeling hierin is als dit niet dagelijks wordt gebruikt. Heeft een IT-administrator de tijd om recovery en restauration methodes te leren nadat dataverlies zich voordoet? Daarnaast zijn er nog andere overwegingen, zoals vereiste ruimte en hoe lang het duurt om de data terug te halen voordat ontslag dreigt.

Ik zou zelfs zo ver gaan om te zeggen dat het aanschaffen van externe recovery-oplossingen gelijk staat aan het aanschaffen van een verzekering. Een verzekering beschermt je als je wordt getroffen door rampspoed. Als dat wordt meegenomen in de overweging, zal blijken dat hoe meer tools er beschikbaar zijn tijdens zulke rampspoed, hoe efficiënter en effectiever en gefocused er kan worden ingesprongen op het herstellen van de verloren data. Houd daarbij het oude gezegde ‘Werk slimmer, niet harder’ in uw achterhoofd. Maar de meest belangrijke overweging is of u klaar bent voor een ramp, of dat u daar pas achter komt op het moment dat de ramp zich voordoet.
Nadat ik dit had uiteengezet tegen mijn vriend, drong de boodschap door en ik denk dat hij het verschil zag tussen de interne oplossingen die Exchange en SharePoint bieden en het gebruik van een externe oplossing waarmee het recoveryproces wordt versneld.