Press Release

Maandag 28 April 2014

Datarecovery? Neem eerst een kop koffie!

Bronvermelding: ChannelConnect, mei 2014.

Enkele weken geleden organiseerde datarecoveryspecialist Kroll Ontrack een Partner Seminar, waarvoor het bedrijf twee ervaren experts uit het Noorse R&D-lab had laten overkomen. Enkele tientallen partners werden in een middag bijgepraat over de laatste ontwikkelingen en konden hun vragen en ervaringen met elkaar en de experts van Kroll Ontrack delen.

Ook ChannelConnect was onder de aanwezigen en sprak na afloop van het programma met Country Manager Jaap Jan Visser. “Kroll Ontrack is ontstaan uit de samenvoeging van een aantal gespecialiseerde bedrijven, waardoor de wereldwijd grootste speler op het gebied van data recovery, e-discovery en datamanagement ontstond, met tweeduizend gespecialiseerde medewerkers en meer dan 50.000 recovery’s per jaar. Met onze expertise lopen we voorop in de markt.”

Haastige spoed

Zowel consumenten als bedrijven lopen de kans om het slachtoffer van dataverlies te worden, door een calamiteit of door een onbedoelde handeling, waarbij data waarvan geen reserveback-up is gemaakt verloren gaan. “Dan roepen ze de hulp in van hun reseller. Die kan het recoveryproces vervolgens geheel aan ons overlaten, waarvoor hij een aanbrengpremie ontvangt”, vervolgt Visser. “Maar het is voor resellers zakelijk gezien veel interessanter om de – weinig tijd vergende – certificeringsprocedure te doorlopen en in geval van dataverlies

‘Met Kroll Ontrack loop je het grootste risico om je klant gelukkig te maken’

bij een klant samen met ons de recovery uit te voeren. Voor de reseller een uitgelezen kans om als ‘redder in de nood’ de loyaliteit van de klant te versterken. En natuurlijk om additionele omzet binnen te halen; een kans die in mijn ogen nog te vaak over het hoofd wordt gezien!”

“Maar je moet tegelijkertijd wel oppassen voor de valkuil die ‘haast’ heet. Het is begrijpelijk dat je je klant zo snel mogelijk wilt helpen, maar door ‘even snel te kijken’ loop je de kans om de problemen groter te maken, vandaar het dringende advies in mijn presentatie om eerst even na te denken, en een kop koffie te nemen”, zegt Visser met een glimlach.

Specialistenwerk

Door Kroll Ontrack gecertificeerd resellers kunnen in een beperkt aantal gevallen – voornamelijk bij beperkte logische schades – zelf met de Easy Recovery-tool van Kroll de recovery uitvoeren vanaf een back-up image van het defecte fysieke of virtuele opslagmedium. “Maar omdat vaak lastig te bepalen is wat de oorzaak van het probleem is, raden we hen bij de geringste twijfel aan om de zaak aan ons over te dragen”, zegt Visser. “Zonder ook maar iets af te willen doen aan de kennis en vaardigheden van onze resellers: het is voor hen geen core business, ze worden hooguit enkele keren per jaar met een datarecoverycase geconfronteerd. Maar door gebruik te maken van onze ongeëvenaarde expertise kunnen ze zoals gezegd hun relatie met de klant een enorme boost geven en extra omzet binnenhalen.”

Alles heeft zijn prijs

Voordat een eindgebruiker besluit om tot recovery over te gaan, moet natuurlijk wel worden nagegaan of de waarde van de verloren data in verhouding staat tot de kosten van recovery.

“Vanuit technologisch perspectief zijn we in staat om meer gegevens terug te halen dan menigeen voor mogelijk houdt”, zegt Visser. “Maar vanzelfsprekend hangt daar ook een prijskaartje aan. “Als we het hebben over de recovery van een consumentenschijf/ drive moet je rekening houden met een bedrag van rond de duizend euro, waarbij de teruggehaalde data op een nieuwe vervangende datadrager worden geleverd. In de zakelijke markt rekenen we voor het analyseren van schades negentig euro en begint de prijs voor de recovery zelf bij negenhonderd euro. De klant moet uiteindelijk zelf bepalen wat hij al dan niet verantwoord vindt en hoe urgent de recovery voor zijn bedrijfsvoering is. Dat geldt ook voor onze activiteiten op het gebied van e-discovery, waarbij klanten ons in verband met auditing- of compliancevraagstukken inschakelen om de spreekwoordelijke naald in de hooiberg als bewijsstuk naar boven te halen. Of, en dan heb ik het over onze datamanagementactiviteiten, het opschonen en catalogiseren van oude (tape-) archiefbestanden en die converteren naar moderne back-upomgevingen.”

“Met een knipoog naar een bekende loterijreclame zou ik tegen potentiële channelpartners willen zeggen: Met Kroll Ontrack loop je het grootste risico om je klant gelukkig te maken”, zo besluit Visser ons gesprek.

Checklist: Wat te doen bij dataverlies

  1. Verander niets aan de huidige situatie, stop met werken en zet het apparaat uit. Bij doorwerken zal de schade alleen maar verergeren.
  2. Bepaal het soort schade:
    • Fysieke schade: uit zich vaak in klikkende, krassende of tikkende geluiden. Die kunnen wijzen op beschadigde koppen. Verder gebruik kan tot meer schade leiden. Start schijven met schade niet op, schudt ze niet, maak ze niet open en probeer ze niet schoon te maken, dat kan het recoveryproces belemmeren.
    • Brand- of waterschade: als er na een calamiteit meerdere systemen zijn getroffen, moet elk systeem geregistreerd en gelabeld worden; maak met de klant een prioriteitenlijst. Doe verder niets; lever de systemen nat aan bij het laboratorium.
    • Logische schade: uit zich door meldingen als ‘No OS found’ en ‘Corrupt Volume’ of het missen van bestanden of mappen. Let op: er kan ook een fysieke beschadiging zijn. Gebruik geen programma’s als ‘CHKDSK’, ‘fsck’ of ‘VRepair’, dat kan later nog.
  3. Bepaal de waarde van de data, inventariseer of er back-ups zijn en hoe snel de data weer actief moet zijn.
  4. Bepaal de oplossingsstrategie en het herstelplan:
    • Logische schade: werk altijd vanaf een kopie. Maak voor de herstelwerkzaamheden een bit-voor-bit image. Een verkeerde RAID-rebuild is zo gemaakt. Bij twijfel: schakel een gerenommeerd recoverybedrijf in. Gebruik de juiste tools, weet welke impact herstelacties kunnen hebben. Bij Unix kan ‘fsck’ uit datarecovery-oogpunt zeer destructieve gevolgen hebben.
    • Fysieke schade: laat de schijf onderzoeken bij een gerenommeerd recoverybedrijf. Voor 90 euro kan worden vastgesteld welke gegevens teruggehaald kunnen worden.
  5. Geef niet te snel op; een professioneel datarecovery bedrijf als Kroll Ontrack kan vaak veel meer data terughalen dan je voor mogelijk houdt.