Press Release

Maandag 19 November 2012

Back-up top3 spontane irritaties

Abhik Mitra
19 november 2012

Hoeveel van u heeft de enquête op de vakbeurs ingevuld? Behoorlijk veel, schat ik zo, met het vooruitzicht van de te winnen gadgets, zoals een iPad of een Xbox. Tijdens het onlangs gehouden Oracle OpenWorld 2012 congres in San Francisco besloot Kroll Ontrack het een beetje anders aan te pakken. In plaats van voorgekauwde vragen en antwoorden, gaven we respondenten een blanco papier met de vraag om zich een beetje af te reageren. Het is verbazingwekkend welke reacties je krijgt als je een enorme groep mensen de mogelijkheid geeft een beetje af te geven op hun dagelijkse werk!
Bij Kroll Ontrack houden we ons natuurlijk bezig met dataverlies, dus de vraag was vrij simpel: ‘Wat zou het grootste struikelblok zijn als je data terug wilde na halen nadat je het verloren bent (door bijvoorbeeld tornado Sandy)? Ik zou zelf hebben gegokt dat veel mensen over kosten zouden zijn gaan klagen. Maar tot mijn stomme verbazing stond die niet eens in de top drie!

  • Het is gecompliceerd om een recovery vanaf een backup uit te voeren
  • Het duurt te lang
  • We hebben niet de mankracht beschikbaar

Let wel, de mensen die op Oracle OpenWorld rondlopen, zijn slimme mensen, toch wees de uitkomst van onze ‘afreageersessie’ uit wat Kroll Ontrack al lange tijd probeert voor het voetlicht te krijgen: Backup processen en –technologie laten nog veel te wensen over! We zien uit eigen ervaring dat veel bedrijven nog steeds moeite hebben om hun backup infrastructuur te optimaliseren en er het maximaal haalbare uit te halen. Er is geen reden waarom dit moeilijk zou moeten zijn en er is ook geen reden om aan te nemen dat het proces om bedrijfskritische data terug te halen dagen zou duren. Ik ben een enorme fan van backup technologie en heb persoonlijk ervaren hoe belangrijk een recovery kan zijn van iets waarvan ik dacht dat ik het voor altijd kwijt was.
Dus, waar zit het hem dan in? Toen ik praatte met een aantal gebruikers over wat ze zouden doen om het probleem op te lossen, kwam de term ‘automatisering’ veelvuldig voorbij. Automatiseren betekent in de backup wereld dat de technologie bedrijfskritische data automatisch veilig stelt zonder handmatige inmenging. En laten we eerlijk zijn, de meeste mensen denken niet eens na over backups, totdat we onze data kwijt zijn. Datzelfde geldt blijkbaar ook voor de meeste organisaties.