Press Release

Vrijdag 2 Januari 2015

Always on is voor meeste bedrijven ook in 2015 nog een brug te ver

Een nieuw jaar betekent nieuwe kansen, maar brengt ook nieuwe risico’s met zich mee. Privacy-eisen, mobility, software defined storage, the Internet of Things en de hybride cloud creëren nieuwe uitdagingen en stellen andere eisen aan de beschikbaarheid en bescherming van data. Always on is de norm, maar wie kan daaraan voldoen?

Big data is de nieuwe olie, zo horen we al enkele jaren, maar dan moet die data wel beschikbaar zijn en het liefst 24 x 7, want we leven in een 24-uurseconomie. Zo waren op Eerste Kerstdag zo’n tweehonderd supermarkten “gewoon” open en experimenteert PostNL met pakketbezorging op zondag. De banken hebben moeite om aan te haken. In week 52 rezen de bankstoringen samen met de oliebollen de pan uit.

De theorie is simpel. De Nederlandse overheid hanteert tien basisprincipes voor overheidsdienstverlening en formuleerde een patroon voor disaster recovery en uitwijk. ‘Een disaster (of crisis) is een gebeurtenis met een impact en schaalgrootte, waardoor er geen sprake meer kan zijn van een normale bedrijfsvoering.’ De maximale tijd van uitval voor een informatiesysteem wordt het recovery time objective (RTO) genoemd, terwijl de RPO, het recovery point objective, aangeeft hoeveel data of transacties er maximaal verloren mogen gaan.

Een beschikbaarheid van “twee negens” (99,0 procent) betekent 3,65 dag downtime per jaar; “vijf negens” (99,999 procent) impliceert een uitval van 6,26 minuten per jaar. De meest kosteneffectieve oplossing voor bedrijfscontinuïteit zijn snapshot-herstelpunten, gekoppeld aan asynchrone replicatie. Deze combinatie beperkt de opslag-overhead en biedt voldoende aangrijpingspunten voor het opnieuw opbouwen van transacties. De meest kostbare, maar ook meest betrouwbare oplossing voor transactionele recovery is synchrone replicatie. Bedrijfskritische web- en op het internet gebaseerde services zijn de eerste kandidaten voor co-locaties. Klinkt logisch niet? Tot zover de theorie. In de praktijk gaat het toch vaak mis.

‘Availibility is only as good as the weakest link in the chain’, zo waarschuwde analist Greg Schulz in 2011 al in zijn boek Cloud and Virtual Data Storage Networking, waarin hij efficiënte en effectieve informatiediensten centraal stelde. Niet alleen banken hebben moeite hebben met de 24-uurseconomie, ook het bedrijfsleven laat de nodige steken vallen. Tenminste als we de onderzoekers van het Britse Vanson Bourne mogen geloven. Op verzoek van zowel EMC als Veeam onderzocht het marktonderzoeksbureau de kosten van downtime. Het resultaat: twee rapporten die min of meer in dezelfde richting wijzen: downtime kost geld – héél veel geld.

Dataverlies en downtime kosten Nederland jaarlijks 3,2 miljard euro om precies te zijn, zo meldt het EMC-onderzoek. Denk aan productiviteitsverlies, verlies van inkomsten en vertraging van productieontwikkeling. Ronduit zorgwekkend is dat zeker 72 procent van de organisaties in Nederland er niet zeker van is dat zij hun activiteiten kunnen hervatten na een ramp of verstoring van het bedrijfsproces. Het gemiddeld aantal uren downtime bij Nederlandse bedrijven bedroeg de afgelopen twaalf maanden 25, dat is meer dan drie werkdagen. Aangezien 30 procent van alle primaire gegevens op een of ander manier tegenwoordig in de cloud staat opgeslagen, kan dit leiden tot een groot verlies en majeure problemen om de data weer up and running te krijgen. Wereldwijd heeft slechts 2 procent van de bedrijven zijn dataprotectie echt goed op orde. China, Hong Kong, Nederland, Singapore en de VS zijn gemiddeld het beste voorbereid. Zwitserland, Turkije en de Verenigde Arabische Emiraten hebben een uitdaging.

Onderzoekers van het Data Center Availability Report 2014 leggen eveneens de vinger op de zere plek. Ongeplande downtime van applicaties komt gemiddeld 13 keer voor (in Nederland “slechts” 9 keer) en kost een gemiddeld bedrijf jaarlijks zo’n twee miljoen dollar in termen van verloren omzet, verminderde productiviteit en gemiste kansen. Deze kosten zullen volgens de onderzoekers alleen maar toenemen aangezien de mondiale economie verlangt dat bedrijven samenwerken met partners, klanten en stakeholders in verschillende tijdzones. Bedrijven vragen al om een hogere beschikbaarheid van data en applicaties. Toch voldoen IT-afdelingen met ruim een uur hersteltijd niet aan de recovery time objectives die bedrijven verlangen voor bedrijfskritische data en zijn ze meer dan 2,5 uur verwijderd van de always on-norm van moderne beschikbaarheidsoplossingen. Zorgwekkender is het feit dat bedrijven de vereiste recovery point objectives, dat wil zeggen hoe vaak data wordt geback-upt, met 1,5 uur tussen iedere back-up niet halen. Ze zijn zelfs 4,5 uur verwijderd van de moderne always-on-norm. Eén op de zes pogingen om back-ups te herstellen mislukt bovendien.

Analisten van Gartner verwachten dan ook dat back-up en recovery in 2016 uit de mode zullen raken. Snapshots en replicatie hebben de toekomst. Zo ver is het nog niet, daarom zullen we ook in 2015 telkens opnieuw worden geconfronteerd met downtime en mislukte back-ups. Is het dan niet een geruststellende gedachte dat datarecoveryspecialisten wél always on zijn en in acht van de tien gevallen in staat zijn uw bedrijfsdata volledig te herstellen?