Press Release

Woensdag 18 November 2015

Kroll Ontrack presenteert: de top-10 bizarre data recovery verhalen 2015

Amsterdam - 18 november 2015 – Kroll Ontrack, vooraanstaand leverancier van producten en diensten voor data recovery en e-discovery, maakte vandaag hun jaarlijkse top tien van datarampen bekend. Al 13 jaar lang publiceert Kroll Ontrack een jaarlijkse lijst van de meest uitdagende gevallen van fysiek en logisch gegevensverlies, die ze in hun vestigingen over de hele wereld zijn tegengekomen.

”Hoe uitzichtloos de situatie ook lijkt, als een apparaat verpletterd, in brand gestoken, in het water gevallen, tegen de muur gegooid of gewoonweg op de grond gevallen is, er is nog altijd hoop dat de gegevens gered kunnen worden”, zegt Jaap Jan Visser, country manager bij Kroll Ontrack. ”Kroll Ontrack is wereldleider op het gebied van data recovery en wij zijn de meest uiteenlopende verhalen gewend van de manier waarop harde schijven of mobiele apparatuur beschadigd zijn geraakt. Wij leveren op onze beurt eersteklas datarecoveryservice en zelfontwikkelde gepatenteerde software voor data recovery, om zo de waardevolle gegevens van onze klanten en partners weer te herstellen.”

2015 top-10 bizarre data recovery verhalen samengesteld door Kroll Ontrack

#10: Vergeet de airco niet (Duitsland)

Een klein bedrijf was aan het verbouwen, toen de systeembeheerder op een vrijdag ontdekte dat het plastic afdekzeil om de serverruimte te beschermen het stof niet tegenhield. Hij besloot de server voor het weekend naar een andere kamer te verplaatsen, verder weg van de bouwwerkzaamheden. Na een warm en zonnig weekend konden zijn collega’s op maandag niet meer inloggen. De systeembeheerder kwam er al snel achter dat iemand de airconditioner had uitgezet van de kamer waar hij de server vrijdag in had gezet, met als gevolg dat de server ernstig oververhit was geraakt. Ondanks dat de server gloeiend heet was lukte het Kroll Ontrack toch 99 % van de gegevens te redden.

#9: Oude liefde roest niet (Polen)

Een klant gebruikte nog een Amiga 600 (in 1992 (!) op de markt gelanceerd) die op een dag dan toch stopte te werken. Geen ongelukjes, geen menselijke fouten – gewoon een oud apparaat aan het eind van zijn levensduur. Gelukkig kon Kroll Ontrack de klant helpen, voor wie de Amiga 600 meer was dan gewoon maar een machine; het was een cadeau uit zijn kindertijd en bevatte levenslange herinneringen.

#8: Pech bij de professional (Noorwegen)

Een thuisgebruiker had dataverlies geleden en wendde zich tot een plaatselijke IT-winkel om het probleem te verhelpen. In het proces van de data kopiëren naar een back-up, wat enkele uren kan duren, liet de schoonmaker de harde schijf per ongeluk op de grond vallen. De schijf maakte meteen een hard tikkend geluid. De IT-winkel wilde geen risico nemen en stuurde de schijf meteen op naar Kroll Ontrack, waar we in een cleanroom 98.8 % van de gegevens konden herstellen.

#7: Déjà vu (Polen)

Een RAID-systeem met 22 drives, waarbij Kroll Ontrack al eens eerder een data recovery had uitgevoerd, was voor de tweede keer gecrasht en naar ons opgestuurd. De klant had de goede schijven hergebruikt, de kapotte schijven vervangen en de server weer in gebruik genomen. De klant had weer geen back-up toen de RAID naar Kroll Ontrack werd opgestuurd voor een nieuwe data recovery. De wijze les? Gebruik een defect systeem nooit opnieuw zonder de benodigde maatregelen te nemen.

#6: Opgeloste gegevens (Polen)

”Ik heb oplosmiddel op mijn laptop laten vallen. Ik ben op weg naar jullie kantoor,” zei de stem aan de telefoon. Het bleek dat de klant een verfkleur voor zijn vrouw aan het maken was, waarbij verschillende verfkleuren met oplosmiddel gemengd moesten worden om de juiste tint te krijgen. Hij had per ongeluk een blik oplosmiddel dat op de grond stond omver geschopt, en het middel was op een laptop terechtgekomen waar achtergrondmuziek op stond. Het was een trieste dag voor de laptop, maar gelukkig niet voor de data. Dankzij de snelle reactie en het snelle vervoer naar Kroll Ontrack liep het woondecoratie-avontuur goed af: alle gegevens konden worden teruggehaald.

#5: Kalmte zal je redden (Verenigde Staten)

In een vlaag van frustratie gooide een klant haar laptop tegen de muur. Het apparaat kaatste van de muur af en viel op de grond. Ondanks de worp van 3 meter, de barst in de muur en de verpletterende afdaling naar de grond, konden de Kroll Ontrack-experts alle gegevens van de klant redden.

#4: Laat er geen gras over groeien (Verenigd Koninkrijk)

Een klant was aan het grasmaaien toen zijn smartphone op de grond viel. Hij had het niet door, totdat hij over zijn mobiel maaide en het toestel compleet vernielde. Een paar minuten later belde hij Kroll Ontrack en vroeg of wij zijn gegevens konden redden. Hoewel de telefoon geplet en in zeer slechte staat was, konden we toch alle data herstellen.

#3: iPad op reis (Verenigd Koninkrijk)

Door pech geteisterd liet een klant per ongeluk zijn iPad uit de trein vallen te midden van een afgelegen bosgebied. Het toestel kon als bij een wonder teruggevonden worden, maar was zwaar beschadigd en de toegang tot data werd belemmerd. De digitizer was kapot waardoor de iPad niet meer reageerde op aanrakingen, en ook de tweede schermlaag met de lcd (die alle inhoud weergeeft), de behuizing, batterij en de lightning connector waren beschadigd. De elektronica had ook kuren, waardoor de iPad iedere twee minuten opnieuw opstartte. Hierdoor zou een ingenieur slechts een paar seconden de tijd hebben een data recovery uit te voeren voordat het toestel weer opnieuw zou opstarten. Ondanks deze tegenslagen ontdekten onze technici dat het moederbord nog in redelijk goede staat verkeerde, waardoor de gegevens voor 100 % hersteld konden worden.

#2: Een schone iPhone (Italië)

Een klant was haar make-up aan het verwijderen toen ze de reinigingslotion omver stootte en haar iPhone onder de lotion kwam te zitten. Haar iPhone wilde niet meer opstarten en ze vroeg Kroll Ontrack om hulp. Aan de telefoon maakte ze duidelijk dat de reinigingslotion van een zeer bekend merk was. Met dank aan onze ingenieurs (en wellicht de kwaliteit van de lotion?) konden alle data gered worden, inclusief dierbare foto’s en contactpersonen.

#1: Vuur + water = oplossing of probleem? (Verenigd Koninkrijk)

Als je al je gegevens thuis op je laptop opgeslagen hebt, zonder een back-up te hebben, en er ontstaat brand in je flat en de sprinklers gaan af, dan is het jouw dag niet. Met dit verhaal en een laptop met zware brand- en waterschade kwam een klant naar Kroll Ontrack. Zelfs in deze situatie konden onze deskundige ingenieurs de gegevens voor de volle 100 % redden!

Lees hier de vorige edities van top-10 bizarre data recovery verhalen:

Bizarre data recovery verhalen 2014 laptop verliest bewustzijn door klap
Bizarre data recovery verhalen 2013 Een mobieltje is niet kogelvrij
Bizarre data recovery verhalen 2012 Negeer nooit een knipperend rood licht
Bizarre data recovery verhalen 2011 Schade door bliksem, vuur en water
Bizarre data recovery verhalen 2010 De tas bleek niet zo waterdicht
Bizarre data recovery verhalen 2009 Een foto is meer waard dan duizend woorden
Bizarre data recovery verhalen 2008 Overboord
Bizarre data recovery verhalen 2007 USB-stick een wasje meegedraaid