Press Release

Vrijdag 30 November 2012

Menselijke fouten grootste oorzaak in Kroll Ontracks jaarlijkse top 10 van data-rampen

Hoofddorp, 30 nov 2012 - Data recovery specialist Kroll Ontrack presenteert vandaag voor de negende keer zijn top 10 van data-rampen in 2012. De lijst van dit jaar, met allemaal succesvolle datarecovery-acties, laat zien dat onze toenemende afhankelijkheid van data en de betrouwbaarheid van de technologie nog wel eens botsen met kleine en grotere menselijke fouten.

De top 10 van data-rampen in 2012, samengesteld door Kroll Ontrack:

10. Centrifugale krachten

Een vrouw deed haar externe harde schijf in de mand met vuile was en droeg die mand naar beneden. De kat van de familie ging boven op de was liggen en daardoor werd de harde schijf aan het zicht onttrokken. De vriend van de vrouw joeg de kat weg en gooide de vuile kleren snel in de wasmachine en liet deze draaien. Kroll Ontrack kon de verdwenen data gelukkig weer herstellen.

9. Nooit drinken tijdens het werk

Een grafisch vormgever was bijna klaar met het ontwerp van een prachtig 3D logo voor zijn klant. Om dat te vieren bedacht hij dat hij best wat kon drinken. Toen hij terug kwam uit de keuken om zijn ontwerp nogmaals te bewonderen, kiepte hij per ongeluk zijn glas om. Dat slokje voor zijn computer betekende meteen dat zijn project verloren ging. Nadat Kroll Ontrack de data had teruggehaald, had ook de vormgever zijn goede humeur weer terug.

8. Verdwaald in de woestijn

Stel u voor dat u in een van de meest afgelegen en desolate omgevingen van de wereld moet werken en dat u dan te maken krijgt met een ernstig geval van dataverlies. Dat overkwam een bedrijf in de Gobi woestijn. Men verwijderde per ongeluk een VMWare-machine en verschillende beelden. Gelukkig kon IT contact leggen met Kroll Ontrack. Via een satellietverbinding werd direct een datarecovery-sessie op afstand opgezet. Dankzij de verbinding konden de engineers van Kroll Ontrack continu aan de slag en werd de data in een veel kortere tijd dan aanvankelijk was ingeschat hersteld.

7. Wis alle sporen

Tijdens een inbraak bij een zwembadwinkel, besloten de inbrekers om al hun sporen uit te wissen door de grote voorraad zoutzuur over de vloer en balies uit te gieten. Daardoor werden de computer van de winkel en de terminal bij de verkoopbalie ernstig beschadigd. De winkeleigenaar kon nog de harde schijf, die enorm stonk, bij het plaatselijke lab van Kroll Ontrack krijgen. En hoewel de computer zeer ernstig was beschadigd , kon alle data nog hersteld worden.

6. Gladde handen

Een iPad met bijzonder belangrijke boordata, viel over de rand van een Nigeriaans olieplatform. Water is de allerbelangrijkste oorzaak van schade aan mobiele apparaten. In dit geval, terwijl het hier ook nog eens ging om zout water, wist Kroll Ontrack het probleem op te lossen.

5. Ongelukkig overstappen

Een zakenman die op de stadsbus stond te wachten, zette even zijn rugzak met daarin zijn iPad op de grond om zijn schouder rust te geven. De bus stopte, maar voordat de passagiers konden instappen, zag de chauffeur dat hij op een zebrapad stond en reed iets verder. De zakenman kon zijn rugzak niet meer op tijd oppakken en de bus reed erover heen. En dus ook over de iPad. Hoewel de schade aan de elektronica enorm was, bleek het toch nog mogelijk om de data te herstellen.

4. Wraakzuchtige medewerker

Een werknemer die net door zijn werkgever was ontslagen, ging bij een fastfoodrestaurant zitten bedenken hoe hij wraak kon nemen. Hij besloot om via de gratis Wifi-verbinding van het restaurant in te loggen op het bedrijfsnetwerk, waar hij nog steeds toegang toe had, en zoveel mogelijk data te wissen. Uiteindelijk kwam het allemaal goed. Vele Terabytes aan data konden hersteld worden. De dader werd opgepakt omdat zijn bonnetje van het restaurant en zijn betaling konden worden gekoppeld aan het tijdstip van de daad en het netwerk waarvandaan de data was gewist.

3. Netjes parkeren

Een man reed het parkeerterrein van een winkelcentrum op en parkeerde zijn auto. Hij stapte uit, maar zag dat hij nogal slordig had geparkeerd. Hij stapte weer in, sloeg de deur dicht, maar merkte niet dat zijn camera uit z’n auto was gevallen. Terwijl hij een paar keer heen en weer reed om netjes tussen de lijnen te komen, voelde hij wel dat hij ergens overheen reed. Dat bleek zijn camera te zijn. Kroll Ontrack lukte het om alle foto’s te herstellen.

2. Gevaarlijk virus

Virussen kunnen geruisloos en dodelijk zijn. Dus toen een malware-aanval 30.000 werkstations van een oliemaatschappij in het Midden-Oosten bleek te hebben geïnfecteerd, was er snel actie nodig om de schade te beperken en de bedrijfscontinuïteit te herstellen. Kroll Ontrack wist niet alleen het kwaadaardige virus te identificeren, maar kon ook data van verschillende bedrijfskritische servers en werkstations terughalen.

1. Negeer nooit een knipperend rood licht

Een RAID5 kwam binnen bij het kantoor van Kroll Ontrack in Madrid. Het bleek dat verschillende mensen een rood lampje hadden zien knipperen op de RAID en hun IT-manager hadden gealarmeerd. Die IT-manager verkondigde dat dat lampje niks te betekenen had. Binnen drie weken hield de RAID ermee op. Kroll Ontrack kon 100 procent van de data herstellen.

“Hoewel iedereen zijn uiterste best doet om dit soort rampen te voorkomen, komt dataverlies nog steeds voor als gevolg van hardwarestoring, softwarefouten, computervirussen, natuurrampen en, niet in de laatste plaats, menselijke fouten”, zegt Jaap Jan Visser, country manager Kroll Ontrack Nederland. “Kroll Ontrack investeert veel in R&D en zet meer dan 200 technici in die continu technieken en technologieën ontwikkelen die de behoefte van onze klanten invullen en daar zelfs op vooruit lopen.”

Vorige edities:
Bizarre data recovery verhalen 2011
Bizarre data recovery verhalen 2010
Bizarre data recovery verhalen 2009
Bizarre data recovery verhalen 2008
Bizarre data recovery verhalen 2007

Sincerely yours,

Jaap Jan Visser