Succes met Remote Data Recovery

Het verlies van gegevens kan iedereen overkomen, en meestal zonder waarschuwing vooraf. Kroll Ontrack Remote Data Recovery is een gepatenteerde technologie waarmee gekwalificeerde ingenieurs gegevens van uw server, desktop of laptop via een versleutelde internetverbinding kunnen herstellen. Remote Data Recovery is in het bijzonder een uitstekende optie voor datarecovery van uw server, RAID of storage-systeem, want er is geen noodzaak om de server uit elkaar te halen en op te sturen naar een lab. Het voorkomt onnodig gesleep met apparatuur en extra downtime.

Voorbeelden van klanten voor wie Remote data recovery het verschil maakte:

Mislukte migratie in het weekend

Een geplande data migratie met de nieuwe apparatuur gaf de IT-afdeling een uitdaging. Nadat de apparatuur was geïnstalleerd, begon men met de migratie van gebruikersgegevens. Tijdens de overdracht zorgde een fout in het besturingssysteem op de nieuwe server voor corrupte data van, zowel de source als het target volume. Dat zorgde ervoor dat de gegevens niet meer beschikbaar waren. Dit alles gebeurde in het weekend en de gebruikers moesten hun belangrijke bestanden maandagochtend weer beschikbaar hebben. In dergelijke gelegenheden omstandighedenwaarb het beperken van downtime essentieel is, is RDR perfect. Deze organisatie had een backup, maar deze was helaas enkele weken oud en had dus een beperkte waarde. De klant moest de oorspronkelijke gegevens hersteld hebben.

SAN in de problemen na uitbreiding van een LUN

Een middelgroot bedrijf had een snel groeiend SAN-systeem. Met behulp van SAN management tools werd de opslagruimte voor de gebruikers regelmatig groter gemaakt. Bij zo’n actie, de uitbreiding van een LUN , raakte het gebruikersvolume corrupt en ontoegankelijk. De beheerder kon er niet achter komen wat de oorzaak was van het probleem; dus startte hij een volledige diagnose van SAN-drives. Na twee dagen diagnose werd geconcludeerd dat de hardware prima in orde was. Het volume bleef ontoegankelijk en de enige optie leek te zijn om het volume te formatteren en het restoren van de back-up. Het bedrijf schakelde Kroll Ontrack in op basis van onze dienstverlening en de Remote Data Recovery mogelijkheden. Onze ingenieurs ontdekten dat de 'Logical Volume Management‘ database beschadigd was en daarmee het bestandssysteem. Ingenieurs werkten de klok rond om het oorspronkelijke volume weer in elkaar te zetten en vervolgens de gegevens te kopiëren naar een tweede SAN volume.

Foutje login script herinstallatie 300 PC’s

RDR is ideaal voor servers, maar de service werkt ook goed voor andere media, variërend van memory sticks tot desktop- en laptop-pc's. Het volgende succesverhaal schetst hoe RDR in staat was om meerdere laptops te herstellen.

Een niet getest logon script werd per ongeluk vrijgegeven aan de gebruikersgroepen. Dit login script startte een herinstallatie van het besturingssysteem. Gebruikers die op maandagochtend aanmeldden moesten eerst een ongewoon lange tijd wachten om het login-proces te voltooien, om vervolgens te ontdekken dat al hun gegevens ontbraken. Het script beïnvloedde 300 gebruikers. Op de IT-afdeling gonsde het van de boze gebruikers. Deze onderneming nam direct contact met Kroll Ontrack op en koos RDR om een nieuwe nachtmerrie, het verzenden van 300 computers naar het lab, te voorkomen.

De oplossing werd uitgevoerd in 3 stappen per PC:

  • Herstel van de oorspronkelijke data van voordat herinstallatie had plaatsgevonden.
  • Zoeken door de hele schijf naar specifieke bestanden die niet werden gevonden in de eerste fase.
  • Zoeken door de hele schijf naar Microsoft Outlook Personal Store (PST-bestanden) en messages uit de pst bestanden.

De IT-afdeling was in staat om 30 machines tegelijkertijd aan te sluiten en een team van recovery experts werkte 4 dagen de klok rond voordat de herstelbare data weer terug was.

Exchange server crasht tijdens firmware update

Tijdens een geplande update van de firmware van alle servers, storage controllers, en tape library crashte de Microsoft Exchange-server. Het bedrijf had een uitgebreide back-up procedure, maar de meest recente back-up was corrupt. De betreffende server was één van de vier servers die e-mail van de gebruikers behandelde. Exchange Information Store bevatte 3000 mailboxen van gebruikers, waaronder veel topbestuurders, en was meer dan honderd gigabyte in grootte. Technici begonnen Information Store reparaties en die mochten gedurende 3 dagen lopen, voordat gebruikers eisten dat ze weer toegang kregen tot het systeem. Tijd voor hulp.

Er werd RDR overwogen maar de klant wilde ook ingenieurs ter plaatse. Een RDR analyse werd gestart tijdens de reistijd en dit gaf de ingenieur een kick start toen hij aankwam bij de klant. Binnen 15 uur na aankomst van de ingenieur, begon hij met het kopiëren van de mailboxen van gebruikers. Binnen twee dagen waren alle mailboxen terug bij de gebruikers. Deze resultaten laten zien hoe belangrijk het is om professionele data recovery ingenieurs in het begin van een ramp in te schakelen om downtime te voorkomen.

RDR bestaat uit drie hoofdonderdelen:

1) Communications client - De klant maakt een verbinding met de Kroll Ontrack RDR Server met behulp van de speciaal ontworpen software, RDR QuickStart.

2) RDR Server - Als de verbinding tot stand is gebracht met de RDR-server wordt een RDR ingenieur toegewezen aan de zaak.

3) RDR Workstation - Een speciaal ontworpen applicatie waarmee de RDR ingenieur, op afstand, alle geavanceerde data recovery tools kan gebruiken om het defecte systeem te analyseren en te herstellen. Voor de recovery begint, gebruikt de ingenieur gepatenteerde technologieën die alle wijzigingen in het systeem volgt en daar een backup van maakt. Door deze werkwijze kan een technicus het probleem virtueel oplossen alvorens wijzigingen daadwerkelijk op het systeem uit te voeren. Eventuele wijzigingen kunnen dus worden teruggedraaid of aangepast voor de best mogelijke kwaliteit van de data recovery.

Remote Data Recovery Demo

Meer data recovery klantcases