Go to Top

Het leven met AR

Pokémon Go veranderde deze zomer de wereld. Het spel haalde overal de headlines en de vakantie draaide plotseling niet meer om het lekkere weer, maar om de app.

Pokémon Go veroorzaakte serverproblemen bij Nintendo en de activiteit was hoger dan op Tinder en Twitter.

Het spel kreeg de jeugd uit haar stoel en naar buiten; plotseling was buitenspelen leuker dan Messi en FIFA 16. Zelfs volwassenen met een nostalgie voor Pokémon uit de jaren 90 deden eraan mee. Nintendo en Google speelden met deze combinatie van cutting edge mobiele technologie en de echte wereld in op het debat over meer lichaamsbeweging.

De toekomst die voor ons ligt

Pokémon Go is een mooi voorbeeld van innovatief gebruik van AR (augmented reality, of in het Nederlands toegevoegde realiteit). Virtuele gegevens worden gecombineerd met de werkelijkheid via de camera en het scherm van een smartphone. Je ziet een Charmander op straat lopen, of een Pidgey op je bureau.

Maar we zien slechts het topje van de ijsberg. Camera’s en de procestechniek worden almaar beter en zullen in de toekomst enorme mogelijkheden bieden op bijvoorbeeld het winkel- en productiegebied.

Apple’s Tim Cook zei in de zomer dat het spannend zou worden om te zien of AR het volgende platform wordt, maar dat het concept hoe dan ook enorm groot zal worden.

Winkelmogelijkheden

AR biedt winkels en webwinkels fantastische mogelijkheden. De Britse keten Topshop met wereldwijd meer dan 500 winkels , experimenteert al met het virtuele pashokje. Klanten kunnen zo zien hoe kleding staat zonder te hoeven passen.

Online winkelen

Als je iets online koopt is het natuurlijk leuk om te zien hoe het bij je thuis zal staan.

IKEA is begonnen met het combineren van AR en de traditionele productcatalogus.

Hier kun je artikelen uit de catalogus scannen en vervolgens virtueel in je huis neerzetten. Zoals IKEA zegt weet 70 % niet hoe groot zijn huis eigenlijk is en daarom heeft 14 % van de klanten weleens spullen gekocht die niet passen.

Wat voor waarde heeft dit voor ons?

IKEA’s communicatiemanager Mattias Jöngard zegt dat de technologie en de functionaliteit niet het belangrijkst zijn, het belangrijkste is welke waarde de consument eraan hecht.

De toekomst van deze techniek

Er zijn er veel die de grenzen van deze technologie exploreren en we mogen verwachten dat in de toekomst meer sectoren met nog bredere toepassingen zullen komen.

Naar verwachting worden fabrieksarbeiders in de toekomst uitgerust met virtual reality (VR) en wearables. Ook al is Google Glass nooit echt aangeslagen lenen zulke producten zich voor gebruik in de fabriek.

Uit cijfers van PwC blijkt dat meer dan 70 % van de Amerikaanse fabrikanten verwacht dat AR en VR binnen 3 jaar belangrijk zullen zijn. Zij voorzien het gebruik op het gebied van bijvoorbeeld productdesign en bij processen waarbij real-time toegang tot data belangrijk is.

De auto-industrie zal ons kennis laten maken met op de vooruit getoonde gegevens van de auto en weg, en Hyundai maakt al gebruik van AR-handleidingen die het makkelijker maken de auto te onderhouden.

En dit is nog maar het begin. Nu kijken we er al niet meer van op als de kinderen buiten Pikachu gevangen hebben. Nu verwachten we alleen nog maar meer van deze technologie. What’s next?